Kto może transportować ponadgabaryty? - trans

przewóz wielkogabarytowy

Mimo iż transport lądowy można uznać

Mimo iż transport lądowy można uznać za typ transportu bardzo uniwersalnego i wręcz idealnego, ma on swoje poważne wady. Warto się o nich dowiedzieć. Dzięki temu każdy sam zdoła stwierdzić, czy właśnie tego potrzebuje.
Dodane: 30-06-2020 13:09

Kto może transportować ponadgabaryty? - trans przewóz wielkogabarytowy
/>
Pierwsza wada tyczy się wypadków i kolizji na drogach. Przeprowadzając transport maszyn dla firm, zwykle należy trzymać się wskazanych terminów, a te mogą niestety zostać samoistnie przesunięte, jeżeli przewoźnik natknie się na trasie na jakąś przeszkodę. Nie zdarza się to rzadko. Jeszcze gorzej, gdy transport ciężki zostanie uniemożliwiony przez kiepskie warunki atmosferyczne, z którymi nic nie da się zrobić. A pogoda w Polsce lubi płatać figle. Nie da się jej zaplanować z większym wyprzedzeniem, a i prognozy sprzed jednego dnia bywają nietrafione. Silne opady deszczu, wichura czy śnieg totalnie uniemożliwią transport ponadgabarytowy. Poważnym błędem byłoby bowiem decydowanie się na przewożenie bardziej wartościowych rzeczy i towarów mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych.


Trzeba zabezpieczyć odpowiednio załadunek i przewidzieć

Samochody ciężarowe przewożące towar stały się codziennością. Każdego dnia można zobaczyć je na drogach całego świata. Po ich ilości można stwierdzić, że transport ponadgabarytowy znacznie się rozwinął w ostatnich czasach. Coraz więcej kierowców zawodowych zajmuje się przewożeniem różnego rodzaju maszyn, które umieszczone są w naczepach dołączonych do samochodów ciężarowych.

Transport maszyn to specyficzna branża, która wymaga odpowiedniego podejścia do przewożonego towaru. Bardzo często kierowcy mają świadomość, że przewożą coś cennego, więc transport ciężki nie nadaje się dla każdego.

Nie każda firma transportowa zajmuje się tego rodzaju transportem, ponieważ logistycznie jest czasami trudno ustalić trasę. Problem bywa też z załatwieniem formalności celnych. Jednak jeżeli firma potrafi to załatwić, to taki transport jest z całą pewnością dla niej opłacalny. Jego organizacja wymaga jednak większej wiedzy i doświadczenia. Trzeba zabezpieczyć odpowiednio załadunek i przewidzieć różne okoliczności.


Współczesny transport drogowy

Transport to obecnie jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki. Wiele rzeczy jest eksportowanych i importowanych przez różne państwa. Często wynika to z konieczności. Na przykład nie wszystkie kraje mają złoża ropy, a przecież wszystkie ją wykorzystują. Niekiedy import pewnych produktów jest po prostu tańszy i wygodniejszy od wydobycia lub produkcji na terenie danego państwa.
Na ulicach spotykamy mnóstwo tirów, które przewożą ogromne ładunki. W naszym kraju w niedziele transport ciężki jest zakazany, jednak istnieją wyjątki. Niektóre produkty, na przykład mrożonki i inne produkty spożywcze muszą być przewożone również w niedziele i święta.
Transport ponadgabarytowy sprawia wiele trudności. Wymagane są do niego specjalne naczepy, dodatkowa dokumentacja, odpowiednie zabezpieczenie i oznakowanie przewożonych rzeczy. Wiąże się też z dużymi kosztami oraz znacznym ryzykiem uszkodzenia przewożonych towarów. Dlatego transport maszyn i innych ciężkich elementów musi być bardzo dobrze zabezpieczony i ubezpieczony.


Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.



© 2019 http://trans.dziennik.malbork.pl/